czwartek, 4 kwietnia 2019

14 lat temu wydano Cossacks II Napoleonic Wars

Dokładnie 4 kwietnia 2005 roku została wydana gra Cossacks II Napoleonic Wars. Była to czwarta gra z serii Cossacks, których developerem było ukraińskie studio GSC Game World. Cossaks II to real time strategy, które opiera się na klasycznym budowaniu bazy, zbieraniu surowców, a następnie wyszkoleniu armii.



Cossacks II Napoleonic Wars skupiało się na okresie wojen napoleońskich i zaprezentowało pewne zmiany w stosunku do klasycznej rozgrywki w innych grach z serii Cossacks. Po pierwsze, wydobycie surowców opierało się głównie na zabezpieczeniu odpowiednich wiosek, które zajmowały się produkcją jednego typu surowców - jedzenia, złota, węgla bądź żelaza. Pozostałe surowce - kamień i drewno tak jak w innych grach z serii "wydobywane" były przez pracujących chłopów, których produkowaliśmy w ratuszu.

Drugą zasadniczą zmianą w stosunku do innych gier z serii była mniejsza liczba technologii, które były możliwe do odkrycia. Trzecia zmianą, która dla mnie była trochę zaskoczeniem w stosunku do American Conquest (swoją drogą - dla mnie najlepszej odsłony serii Cossacks wraz z samodzielnym dodatkiem - gra oferowała zróżnicowaną rozgrywkę w zależności od nacji, dodatkowo wspaniałym pomysłem był system fortów i twierdz, które zabezpieczały teren) było to, że żołnierze wychodzili bezpośrednio z koszar (w American Conquest należało wysłać chłopów, by zostali przeszkoleni na żołnierzy). Ważną zmianą, która wpływała na grywalność i łatwiejsze zarządzanie było kierowanie całymi oddziałami piechoty i kawalerii - minusem rozgrywki było słabe wykorzystanie artylerii, która była zbugowana i nieefektywna (nadawała się jedynie do niszczenia budynków obronnych), co w stosunku do realiów historycznych, gdzie na polu bitwy królowała dobrze rozstawiona artyleria (w końcu dzięki niej Napoleon odnosił swoje spektakularne zwycięstwa). Dobry był system morale żołnierzy - dzięki jednej celnej salwie można było unicestwić oddziały przeciwnika (słabe morale powodowało, że żołnierze zaczęli uciekać). W rozgrywce ważne było także dobre wykorzystanie terenu do prowadzenia działań.

Ostatnią zmianą była mniejsza liczba dostępnych nacji w grze. Mogliśmy grać Wielką Brytanią, Francją, Austrią, Rosją, Prusami i Egiptem. Ciekawym trybem rozgrywki była Bitwa o Europę - tryb w którym kierowaliśmy jednym z wybranych państw - na początku wybieraliśmy dowódcę naszej armii z pośród różnych historycznych dowódców z okresu wojen napoleońskich. Tryb nie miał jednak za wiele wspólnego z historią i wszystkie państwa walczyły ze sobą (nie była to rozgrywka Koalicja kontra Napoleon, którą możemy doświadczyć  m.in. w Napoleon Total War).

Jakkolwiek tryb Bitwy o Europę dostarczał wiele godzin zabawy i był czasem niezłym wyzwaniem taktycznym na wyższych poziomach trudności - tym bardziej, że trzeba było dbać o zaopatrzenie naszych oddziałów. Wraz z awansem naszego dowódcy mogliśmy rozbudowywać naszą armię o nowe oddziały. O oddziały trzeba było dbać - poza tym warto było mieć swoich weteranów, którzy mieli o wiele lepsze statystyki niż rekruci.

Gra poza paroma mankamentami dla mnie - fana rtsów i gier strategicznych stanowiła dużą zabawę, dlatego, tym którzy jeszcze w niej nie grali polecam ją - tym bardziej że dalej za pomocą Hamachi można rozgrywać potyczki na multi.

Jeżeli ktoś nadal jest zainteresowany rozgrywką grę Cossacks II można nabyć w na gog.com albo na Steamie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz